Hyvinvointia tekemässä

Jukka Sinnemäki teki oppilaiden hyvinvoinnista opetuksensa perustan. Se teki miehestä maailmankuulun koulutusasiantuntijan.

Kaikki alkoi turhautumisesta. Noin 15 vuotta sitten nuori luokanopettaja Jukka Sinnemäki huomasi, että hänen entisistä oppilaistaan kuoriutui eri alojen huippuja.

Yhdestäkin arasta pojasta tuli taitava talviurheilija.

Näiden lasten lahjakkuus oli mennyt Jukalta ohi tunneilla Jyväskylän kristillisessä koulussa.

– Syyllistyin siitä, etten nähnyt oppilaiden potentiaalia. Alkoi turhauttaa, joten piti tehdä jotain.

Jukka päätti kehittää ilmapiiriä systemaattisesti, jotta oppilaat uskaltaisivat olla luokassa rohkeasti omia itseään.

Luokan sai helposti jaettua pienempiin ryhmiin, joissa hiljaistenkin oli helppo osallistua ja tulla kuulluiksi. Opettaja lähti rohkeasti mukaan hulluttelemaan.

– Oppimisen liekki syttyy, kun tajuaa, että kuuluu porukkaan.

Tästä alkoi vuosien kehitystyö hyvinvointioppimisen parissa. Se vei Jukan tänä vuonna maailman 50 parhaan opettajan joukkoon Global Teacher Prize -kilpailussa.

 

Luokassa nuokkuvia lapsia mustine silmänalusineen. Välitunnilla energiajuomaa ja suklaapatukoita.

Jukka havaitsi, että ilmapiirin rakentaminen ei riitä: lasten elämäntavat tarvitsivat remonttia. Vanhempainillassa hän tukeutui tutkimukseen ja puhui vanhemmat puolelleen. Viesti lapsille oli nyt sama sekä koulussa että kotona.

Kolmisen vuotta sitten Jukka alkoi mitata lasten hyvinvointia. Nelosluokkalaiset mittasivat aktiivisuusrannekkeilla esimerkiksi nukkumisen määrää ja laatua. Mittarit Jukka sai lainaan yrityksiltä, joiden kanssa hän teki yhteistyötä osana tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoaan.

Mittaamisen jälkeen tapoja muutettiin. Kokonaistulokset hämmästyttivät.

Kun luokka alkoi nukkua riittävästi, opettajan työ ”helpottui ihan hirveästi”, koska käytöshäiriöt vähentyivät olennaisesti.

Eräänkin oppilaan ylimielisyyden syyksi paljastui kotoa tuleva kova paine menestyä kokeissa. Kun opettaja alkoi ymmärtää taustoja ja antaa liekaa läksyjen teossa läksyttämisen sijasta, oppilaan käytös muuttui dramaattisesti.

– Oppilas ajatteli, että häntä kuultiin.

Ei tässä ole mitään magicia.

Hyvinvoinnin lomassa Jukka kehitti matematiikan opettamisen syklimallia. Sen perusajatus on aika perus: kertaamalla aivoihin jää yhä enemmän muistijälkiä.

Pari kolme viikkoa kestävissä sykleissä kaikille opetetaan ensin perusteet, mutta jokainen saa edetä tehtävissä omaan tahtiinsa. Ope kiertää auttamassa.

Kun kierros on valmis, palataan alkuun ja syvennetään opittua – osasi asiat jo hyvin tai ei.

– Ei tässä ole mitään magicia. Moni käyttää jo vastaavia metodeja opetuksessaan, Jukka huomauttaa.

Syklit paransivat oppimistuloksia, koska oppimismotivaatio ja luovuus ratkaista matematiikan ongelmia kasvoivat.

Entinen aktiiviurheilija Jukka Sinnemäki rakastaa yhä liikkumista monessa muodossa. Esimerkiksi matkat töihin ja urheiluharrastuksiin hän taittaa mieluusti pyörällä aina, kun ehtii.

Paikka maailman 50 parhaan opettajan joukossa oli vähällä mennä ohi: Jukka luuli sähköpostiin kilahtanutta Global Teacher Prize -kilpailukutsua roskapostiksi.

Havahtuessaan kuukautta myöhemmin hän onneksi ehti ilmoittautua mukaan.

– Jos olisin ymmärtänyt silloin, kuinka isosta jutusta on kyse, olisin vastannut laajoihin kysymyksiin huolellisemmin, hän nauraa.

Kilpailun päätapahtumassa Dubain maaliskuisessa kuumuudessa miestä vietiin viikon ajan lukemattomissa tapahtumissa ja tapaamisissa. Yhteystiedot vaihtuivat yli 150 kansainvälisen koulutushuipun kanssa. Ainakin kymmenen kanssa yhteistyötä on jo jatkettu.

Dubaissa näki, että muuallakin osataan mutta että itselläkin on annettavaa maailmalle.

Jukka kirjoittaa parhaillaan menetelmistään artikkelia osaksi Yhdysvalloissa julkaistavaa kirjaa. Koulutustilaisuuksia on lukuisia Suomessa ja muualla.

– Virta puserossa on vain kasvanut, hän hehkuttaa.

 

Kansainvälisyys ei tullut Jukan elämään ensimmäistä kertaa. 17-kesäinen Jukka lähti vaihto-oppilaaksi Oregoniin Yhdysvaltoihin vuonna 1992.

Nuoruuden huumassa uudelle mantereelle tuli lähdettyä takki auki. Mutta.

– Kokeista alkoi tulla hylsyjä, koska kielitaito ei riittänyt. Tajusin, että eihän kieltä opi, jos kopsii läksyt kavereilta.

Suomessa aktiiviurheilu – lentopallo, rantalentopallo, sulkapallo, yleisurheilu – olivat vieneet kaiken ajan eikä koulu ollut napannut.

Jenkeissä piti ryhdistäytyä. Jos ei pärjäisi koulussa, ei ehkä saisi pelata amerikkalaista jalkapalloa.

– Oli onni matkassa, että isäntäperhe jaksoi istua iltaisin kanssani tuntien ajan englantia opiskelemassa.

Sosiaaliselle on kivaa, että saa tutustua ihmisiin eri puolilta maailmaa.

Jenkeistä jäi lopulta käteen muun muassa sikäläinen ylioppilastodistus ja rautaisannos yritteliäisyyttä. Jukan rakas host mum nimittäin laittoi teinin töihin tutun kiinteistövälittäjän puljuun, koska nuorukainen oli törsännyt kaikki rahansa heti vaihdon alussa.

Seuraava pitempi aika ulkomailla vei Unkariin, jossa Jukka vietti pari lukukautta osana Rauman luokanopettajaopintojaan.

– Sosiaaliselle on kivaa, että saa tutustua ihmisiin eri puolilta maailmaa.

Viimeksi tänä keväänä Jukka luennoi Unkarin kieli-instituutissa.

 

Nyt Jukka Sinnemäki haluaa välittää kannustavat ulkomaiden oppimiskokemuksensa oppilailleen.

Itse asiassa Jyväskylän kristillisessä koulussa hyvinvointioppimista toteutetaan jo kaikilla luokilla kolmosesta ysiin. Jukka tukee, muut opettajat toteuttavat.

– Ei ole vain yhtä tapaa tehdä, ja malli skaalautuu helposti erilaisiin tilanteisiin. Kaikkien ihmisten kaikkialla pitää nukkua, syödä ja liikkua.

Hyvinvointioppimisen muunneltavuus oli myös Dubaihin pääsyn ehto.

Vaikka hyvinvointia mitataan älyrannekkein, teknologia ei ole itsetarkoitus. Jukan mielestä teknologialla voidaan tehdä paljon hyvää, mutta tasapaino pitää olla.

Jukka kerää itsekin jatkuvasti dataa ja havaintoja menetelmänsä toimivuudesta, mutta toivoisi, että jokin yliopisto tarttuisi aiheeseen tarkemmin. Väittelemiseen kun ei tekemiseen taipuvaisella menijällä ole aikaa. Ainakaan vielä.

Muutama metri takapihan perälle ja rentoutuminen voi alkaa, Jukka selittää ja pesee arjen kiireet pois.

Entä Jukan oma hyvinvointi? Hän treenaa kerran viikossa sulkapalloa ja kerran jotain muuta lajia, jossa hengästyy. Liikkumisen määrä tuntuu entisestä aktiiviurheilijasta vähäiseltä.

Lisäksi omat pienet lapset ovat valvottaneet, ja Dubai-kuviot söivät treenausaikaa keväältä.

– Pitää olla armollinen itselleen, jotta osaa olla armollinen myös oppilaille.

Kesällä ehtii onneksi kirittää kuntoa: esimerkiksi lenkkeillä ja uida.

– Kyllä sen huomaa, että kun kunto paranee, ajatuskin kirkastuu.

Ajatuksen kirkautta tarvitaan, sillä syksyllä tapahtuu. Silloin on tarkoitus esitellä pieni laite, jonka älypuhelinsovelluksen avulla voidaan kerätä tietoa lapsen hyvinvoinnista pitkäjänteisesti.

Laitteen on tarkoitus tukea opettajan työskentelyä ja lasten ja vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä. Parhaimmillaan laite vapauttaisi opettajan aikaa opettamiseen. Hyvä kiertäisi.

Jukka Sinnemäki

  • Jyväskylän kristillisen koulun 42-vuotias luokanopettaja ja entinen aktiiviurheilija.

  • Kehittänyt hyvinvointioppista ja matematiikan oppimiseen syklimallin.

  • Valittiin tänä vuonna maailman 50 parhaan opettajan joukkoon Global Teacher Prize -kilpailussa.

  • Sekä kasvatustieteen että filosofian maisteri. Tehnyt myös tuotekehityksen erikoisammattitutkinnon.