Maailman lapset on saatava takaisin koulutielle – koulu tuo opin lisäksi turvaa

OAJ kantaa globaalia vastuuta ja auttaa kehittyvien maiden kouluja toipumaan koronasta esimerkiksi Nenäpäivän kumppanina. Eswatinissa OAJ tekee työtä opettajajärjestön vahvistamiseksi.

Ei opetusta, ei koulun tuomaa turvaa, ei ehkä päivän ainoaa kunnon ateriaa.

Näin on saattanut käydä yli 1,5 miljardille lapselle, kun korona sulki kouluja 194 maassa. Eikä etäkoulu onnistu, jos ei ole tietokoneita eikä opettajien ammattitaito riitä etäopetukseen.

Kun koulut ovat kiinni, lapset jäävät herkästi ilman suojelua. Erityisesti nuoret tytöt altistuvat kotiväkivallalle ja seksuaaliselle hyväksikäytölle.

Sukuelinten silpomista on raportoitu koronan aikaan tavallista enemmän esimerkiksi Keniasta. Kun opettajat eivät ole puolustamassa lasten oikeuksia, vanhempien on helpompi tehdä lainvastaisiakin päätöksiä.

Vaikka koulut ovat avanneet oviaan, moni lapsi joutuu käymään töissä elättääkseen perheensä eikä pysty enää palaamaan kouluun. Erityisesti monen tytön koulunkäynti on vaarassa.

 

Korona sulki koulut myös eteläisessä Afrikassa sijaitsevassa Eswatinissa eli entisessä Swasimaassa, jossa OAJ tekee kehitysyhteistyötä Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus Saskin kanssa. Tavoitteena on Eswatinin opettajajärjestön vahvistaminen.

– Opetusta on järjestetty radion kautta, mutta kaikilla vanhemmilla ei ollut varaa sellaista hankkia, tietää OAJ:n järjestöpäällikkö Jenni Arnkil, joka vieraili Eswatinissa maaliskuussa.

Eswatinissa riittää terveyshaasteita ilman koronaakin, sillä noin miljoonasta asukkaasta neljännes on hiv-positiivisia.

Jenni Arnkilin seurassa Eswatinin opettajajärjestön työntekijät Thobile Sikhakhane, Zanele Nhlangano ja Ntsikie Shabangu. Järjestö valvoo myös sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumista.

Koulujen uusi lukuvuosi pyörähti alkuun heinäkuussa. Ammattiliitto vastusti paluuta lähiopetukseen. Sen mukaan koronatapauksia oli vielä paljon väkimäärään nähden.

– Viranomaiset käskivät kuitenkin opettajat palaamaan kouluun, myös riskiryhmiin kuuluvat ja eläkeikää lähestyvät, Arnkil kertoo.

 

Eswatinissa varsinainen ammattijärjestötoiminta on kiellettyä. Tämän vuoksi maan opettajajärjestö SNAT on virallisesti yhdistys, johon kuuluu maan noin 15 000 opettajasta 14 000. Myös sitoutuneita aktiivitoimijoita riittää.

Opettajayhdistyksessä riittää sitoutuneita aktiiveja.

Opettajien ansiot ovat pienet ja palkanmaksussa voi olla kuukausien viiveitä. Kuningas hallitsee Eswatinia itsevaltiaan elkein, eikä hänen valtaansa voi kyseenalaistaa ääneen.

– Eswatinissa puhutaan paljon koulutuksen merkityksestä, mutta käytännössä siihen satsataan heikosti. Paikallisen järjestön toimijoiden mukaan kuningas ei lopulta haluakaan koulutettua kansaa, joka voisi vaarantaa hallitsijan vallan, kertoo Arnkil, joka vastaa OAJ:n kehitysyhteistyöstä.

 

Arnkilin mielestä OAJ:n on kannettava globaalia vastuuta, koska koulutusta puolustamalla tehdään parempaa maailmaa eikä vastuu voi pysähtyä oman maan rajoihin.

Samaa mieltä on OAJ:n valtuusto, jonka hyväksymän kansainvälisen työn strategian tavoitteena on ohjata 0,7 prosenttia jäsenmaksutuotosta kehitysyhteistyöhön.

Nenäpäivä on ollut pitkään OAJ:n tärkeä kumppani kehitysyhteistyössä. Nenäpäivän lahjoitusten avulla yhä useampi ihminen saa käyttöönsä puhdasta vettä ja saippuaa. Käsienpesupaikkoja rakennetaan kyläyhteisöihin, pakolaisleireille ja kouluihin.

Heikko ravinto alentaa vastustuskykyä ja aliravittu lapsi selviää huonosti sairauksista kuten koronasta. Nenäpäivän lahjoituksilla annetaan ihmisille tärkeää tietoa viljelystä ja välineitä esimerkiksi kasvimaiden perustamiseen.

Myös opettajien maailmanjärjestö Education International EI toimii aktiivisesti koronatilanteessa, ja on julkaissut yhdessä Unescon kanssa oppaan etäopetuksen pedagogisista käytännöistä.

OAJ tekee hyvää

  • Kehitysyhteistyössään OAJ vahvistaa koulutusta, demokratiaa, opettajien työoloja sekä ammattijärjestötoimintaa.
  • OAJ on jäsenenä Saskin ja EI:n lisäksi Fingossa, joka on 300 kehitysyhteistyötä tekevän kansalaisjärjestön kattojärjestö.
  • OAJ on Nenäpäivän pääyhteistyökumppani.
  • OAJ avustaa Namibian pääkaupungissa Windhoekissa toimivaa Martti Ahtisaari -koulua.