Taiwanilainen Luisa opettaa kiivaassa kilpailuyhteiskunnassa vastuuta ja itsekuria – opettajuus motivoi, vaikka virkamiesuralta hän olisi jo eläkkeellä

Taiwanin kilpailuyhteiskunnassa moni vanhempi preppaa lastaan kunnianhimoisesti, mutta englanninopettaja Luisa Hsun mielestä tärkeintä on kasvattaa oppilaista vastuuntuntoisia.

Luisa Hsu opettaa englantia Taipeissa yksityiskoulussa, joka nimeää arvoikseen rehellisyyden, rakkauden, myötätunnon ja viisauden. Tavoitteena on kasvattaa tasapainoisia ja yksilöllisiä ihmisiä.

Luisa painottaa kasvatustyötä enemmän kuin huippuarvosanoja. Helppoa se ei taiwanilaisessa kilpailuyhteiskunnassa ole. Osa vanhemmista preppaa jälkikasvuaan kunnianhimoisesti.

Myös opettajan työhön kuuluu oppilaiden valmentaminen erilaisiin akateemisiin kilpailuihin. Esimerkiksi englannin ja kiinan kielissä lapset kilpailevat laulamisessa, lukemisessa, tarinankerronnassa ja puheen pitämisessä.

Luisan mielestä koulussa tärkeintä on kehittää oppilaan itsekuria ja kasvattaa vastuuntuntoa.

– Kotitehtävä ei ole vain kotitehtävä vaan vastuun ottamisen harjoittelua. Kun lapsi yrittää ja tekee työnsä, se riittää.

Niin paljon kuin kasvatusta korostaakin, Luisa myöntää itsekin tehneensä runsaasti preppaustyötä oman poikansa kanssa.

 

Luisan työpaikalla opiskelee 2 700 lasta erilaisista lähtökohdista. On perheitä, joissa vanhemmat ovat juristeja, tuomareita, professoreja tai lääkäreitä. Toinen ryhmä ovat rikkaat, joilta puuttuu sosiaalinen status. He haluavat lastensa pääsevän piireihin.

Kolmas ryhmä ovat kiireiset bisnesihmiset, joilla on rahaa muttei aikaa lapsilleen. He maksavat mielellään opettajille, jotta nämä ottavat lapsista kokonaisvaltaista vastuuta. Vanhemmat saattavat vedota koulumaksuihin, jos lapsen läksyt ovat tekemättä. ”Me maksamme niin paljon, että sinun pitää kiinnittää enemmän huomiota lapseemme”, vanhemmat argumentoivat.

– Jos kiireiset vanhemmat yrittävät sysätä liikaa vastuuta koululle, painotan heille aina kodin tärkeyttä. Opettaja on vain opettaja, jolla on paljon oppilaita.

Luisa puolestaan sanoo ottavansa herkästi yhteyttä kotiin, jos lapset ovat levottomia tai käyttäytyvät huonosti. Osa kollegoista lakaisee ongelmat mieluummin maton alle, jotta ulkokuori kiiltäisi.

– On tavallista, että perheet valittavat opettajista rehtorille. Silloin on tärkeää, että esimies on alaisensa puolella. Opettaja on pedagogiikan asiantuntija.

 

Luisan työt alkavat aamuisin kello 7.40. Viiden, kuuden maissa hän pistää koulun oven kiinni.

– Yritän olla tuomatta töitä kotiin mutta joskus on pakko. Minun on valmistauduttava oppitunteihin. Noudatamme opetussuunnitelmaa, mutta meillä on paljon vapautta metodien suhteen. Yritän jatkuvasti kehittää opetustani pois opettajajohtoisuudesta, kuten te Suomessa teette!

Opetusta Luisalla on 19 tuntia viikossa. Päiviä venyttävät opettajankokoukset, yhteissuunnittelu ja näytelmä- ja juhlaharjoitukset.

Kokeet korjataan yhdessä, jotta useampi silmäpari voi vahvistaa arvioinnin.

On tavallista, että alaluokilla rinnakkaisluokkien luokanopettajat opettavat aineita ristiin toistensa ryhmille. Esimerkiksi yksi opettaa historiaa koko vuosiluokalle, toinen matematiikkaa.

Opettajatiimit varmistavat yhdessä, että kokeet ovat opsin mukaisia. Kokeet myös korjataan yhdessä, jotta useampi silmäpari voi vahvistaa arvioinnin.

 

Vanhempien työpäivät ovat pitkiä, joten lapsetkin lähtevät koulusta kotiin vasta illansuussa.

– Perheillä on vähän yhteistä aikaa, Luisa harmittelee.

Yksityiskoulu tarjoaa oppilaille iltapäivisin toimintaa aina vuorikiipeilystä pöytätennikseen. Jokaista kannustetaan urheilemaan ja soittamaan jotakin instrumenttia.

Huolimatta korkeista koulumaksuista arvostettuun kouluun on hakijoita enemmän kuin se pystyy oppilaikseen ottamaan. Lähes ilmaiset julkiset koulut, joiden taso vaihtelee, eivät houkuta samalla tavalla.

Nuorimmat yhteiskoulun oppilaista ovat nelivuotiaita, vanhimmat teinejä. Luokkakoot ovat suuria, alakoulussa 42 oppilasta. Julkiset koulut pystyvät valtionavustuksen turvin pitämään ryhmät pienempinä.

Koulussa on kiinankielisten opintojen lisäksi tarjolla kaksikielinen kiina–englanti-linja.

– Kaksikielisissä luokissa on kaksi opettajaa sekä avustaja. Muuten opettajan on pärjättävä yksin. Kieltentunnit ovat onneksi jakotunteja, Luisa kertoo.

 

Kaikilla yksityiskouluilla ei mene yhtä hyvin kuin Luisan työnantajalla. Jos oppilaita ei ole riittävästi, se tuntuu opettajan palkkapussissa.

Menestyvissä yksityiskouluissa palkka on julkisia kouluja parempi, mutta myös paineita on enemmän. Julkisella puolella pidemmän korren vetävät paremmat eläkejärjestelmät.

Opettajan ammatin arvostus on viime vuosina heikentynyt Taiwanissa. Siitä huolimatta ala on haluttu ja työpaikoista kilpaillaan.

Opettajan alkupalkka on huomattavasti parempi kuin monessa muussa ammatissa. Se houkuttaa, vaikka ansiot eivät kasva samassa suhteessa virkavuosien karttuessa.

Opettajalla on oltava korkeakoulututkinto, pedagoginen pätevyys ja opetuslupa. Läpäistävänä on myös joitakin opettajille suunnattuja testejä.

 

Luisa Hsu päätyi alalle työskenneltyään ensin vuosia valtion virkamiehenä. 1990-luvulla valtio halusi nostaa englannin opetuksen tasoa ja järjesti kokeen opettajan työstä kiinnostuneille.

Englannista ja espanjasta tutkinnon suorittanut Luisa osallistui testiin uteliaisuuttaan, läpäisi sen ja suoritti kahden vuoden pätevöitymiskoulutukseen.

– Vuosi englantia, vuosi pedagogiikkaa, hän kertoo opinnoistaan.

Aika ajoin Luisa Hsu haikailee vanhan virkansa perään. Jos hän olisi jäänyt siihen, hän olisi nyt, hiukan yli viisikymppisenä, jo eläkkeellä.

– Mutta opettajana minua motivoi se, että koen tekeväni äärettömän arvokasta työtä.