Matikkamaailmassa kaikki voivat onnistua

Vaihtelevuus ja pelit pitävät yllä yläkoululaisten innostusta, matematiikanopettaja Nina Aspegrén kertoo.

 

Nina Aspegrén

Matematiikanopettaja, Sarlinska skolan, Parainen

 

”Olen nimennyt luokkani Mattelandetiksi eli matikkamaailmaksi. Minusta oppilaan pitää heti huoneeseen astuessaan huomata, että nyt ollaan matematiikan luokassa. Olen ripustanut seinille kaavoja ja erilaisia matematiikan visualisointeja.

Uskon, että visuaalisuus auttaa oppimaan. Vaikkapa kotona läksyjä tehdessä mieleen voi nousta kuva luokan seinällä olevasta kaavasta.

Olen pannut merkille, että yläkoululaiset ajattelevat visuaalisemmin kuin ennen.

 

Opetuksessani vannon vaihtelevuuden nimiin. Ainakin kerran viikossa opiskelemme jotenkin muutoin kuin perinteisellä kirja ja vihko -menetelmällä.

Viime aikoina olen muokannut erilaisia seurapelejä matematiikan opiskeluun sopiviksi.

Pakopeli on hyvä esimerkki. Siinä oppilaat voi jakaa joukkueisiin, jotka saavat vihjeitä ratkaistuja matematiikan tehtäviä vastaan. Ryhmäläiset voivat vaihtaa keskenään tehtäviä ja auttaa kaveria. Palkinnoksi annan pieniä herkkuja.

Olen flipannut jo vuosia. Eli antanut oppilaille etukäteen materiaalia seuraavaa tuntia varten, esimerkiksi tekemiäni lyhyitä Youtube-videoita. Näin jää enemmän aikaa tekemiseen tunnilla.

 

Matematiikan Pisa-tulosten lasku voi johtua oppilaiden sinnikkyyden vähenemisestä ja keskittymiskyvyn heikkenemisestä. Matematiikassa palkkion saa vasta, kun jaksaa harjoitella ja tehdä töitä.

Uskon kuitenkin, että ihan jokainen voi saada onnistumisen kokemuksia matematiikassa, kukin omalla tasollaan. Olennaista on kilvoittelu itsensä kanssa, ei vertailu muihin.

Ehdottomasti parasta tässä työssä ovat oppilaat. Se, kun joku huudahtaa: ”Jes, mä osasin!”.

 


Aspegrénin opetusideoita löydät hänen blogistaan raknamedmig.blogspot.com.