Luokanopettaja Arto Hietapelto on saanut viime päivinä kollegoiltaan kyselyitä siitä, sopisiko eräs Kirottu koulu -pakohuonepeli koko perheen ohjelmaksi.
Vastauksena on ollut vankka kyllä, mutta vinkkejä pelin läpäisyyn ei ole tippunut siitäkään huolimatta, että hän tietää juonesta kommervenkin jos toisenkin. Hietapelto nimittäin luotsasi teknologiapainotteista kuutosluokkaansa pelin parissa koko syksyn.
Oululaisen Rajakylän koulun teknologiapainotteisten luokkien lukuvuoteen mahtuu neljä projektia. Niissä tehdään yhteistyötä koulun ulkopuolisten tahojen, kuten yritysten, kaupungin tai oppilaitosten, kanssa.
Kun opettajat ovat ottaneet yhteyttä sopiviin yhteistyökumppaneihin, yritykset ja asiantuntijat ovat poikkeuksetta innostuneet yhteistyöstä koulun kanssa.
Esimerkiksi pakopeliyritys Escape Rooms oli jo pidempään pohtinut lapsille ja perheille sopivaa pakopeliä. Opettajien ja yrityksen yhteispalaverin jälkeen yrittäjä vieraili koulussa.
– Vierailijan sanomisella on painoarvoa. Vaikka yhteistyö olisi hyvinkin pienimuotoista, oppilaat motivoituvat tekemiseen, Hietapelto kertoo.
Tiimityö projekteissa on parantanut oppilaiden yhteistyötaitoja, mikä säteilee luokkahenkeen. Hietapelto on ollut vilpittömän yllättynyt oppilaiden taidoista: monet heidän suunnittelemistaan pulmista ja lavasteista siirtyivät suoraan pakopeliyrityksen käyttöön, kuten myös oppilaiden pakohuoneelle kirjoittama taustatarina.
Pakopeliyrityksen lisäksi vieraana on käynyt muun muassa kaavoitusarkkitehti, jonka alustuksen jälkeen oppilaat kaavoittivat alueita, jakoivat tontteja hakemusten perusteella ja lopuksi rakensivat pienoiskaupunkiin taloja ja puiston.
Teknologialuokkien blogi: