Kirja antaa hengähdystauon

Joka koulupäivä ennen ruokailua Kerttu Kiviojan oppilaat nappaavat kirjan käteensä ja omistavat vartin lukemiselle. Nämä hetket tuovat tärkeää rutiinia Viertolan koulun ekaluokkalaisten päiviin.

Miksi aloitit lukuvartit?

Pidän suomen kielen, kirjallisuuden ja lukutaidon vaalimista tärkeänä. Lukuvarteilla haluan edistää näitä kaikkia.

Oppilaistani lähes puolet tulee maahanmuuttajaperheistä. Osalle heistä suomen kieli on haastavaa. Kieleen ja kulttuuriin liittyvät asiat ovatkin opetuksessani vahvasti läsnä.

Lukutaito rapistuu, ja yhä harvemmassa kodissa harrastetaan lukemista. Haluankin herätellä lapsissa lukuiloa.

Olen myös sitä mieltä, että oppilaat tarvitsevat työntäyteisen koulupäivän keskelle hengähdystaukoja.

 

Miten lukuvartti toimii?

Jokaisesta koulupäivästä lukemiselle on varattu vartti. Silloin oppilaat valitsevat vapaasti luokan kirjahyllystä luettavaa. Lukutavalla tai -paikalla ei ole väliä, kunhan lukuvartin ajan keskitytään yhteen kirjaan.

Osa oppilaista lukee yksin, osa parin kanssa. Olen pystyttänyt luokkaan myös teltan, jonne voi vetäytyä, jos kaipaa rauhaa. Toisinaan lukuseuraksi halutaan opettaja tai luokan oma maskotti lukunorsu.

Jokainen lukee taitotasonsa mukaisesti, ääneen tai ääneti. Joskus taitava lukija saattaa lukea ääneen hitaammalle lukijalle. Pelkkä kuuntelu tai vaikka kuvien katselukin virittää mielikuvitusta ja edistää lukemisen opettelua.

Kirjahyllyn sisältö on monipuolinen. Sieltä löytyy vanhoja lastenkirjojani, kuten Minttu-kirjoja ja Astrid Lindgrenin satuklassikkoja, sarjakuvia, Helsingin Sanomien Lasten uutisia ja useita kirjaston kirjoja.

Koulumme pihalla vierailevasta kirjastoautosta olemme valinneet luettavaa myös yhdessä.

 

Millaisia vaikutuksia lukemisella on ollut?

Päivittäin samaan aikaan pidettävä lukuhetki on madaltanut lukemisen kynnystä ja tuonut koulupäivään rutiinia ja rakennetta.

Toisteisuus ja ennakoitavuus tuovat lapsille turvallisuudentunnetta, minkä merkitys on korostunut koulumme arjessa huhtikuisen ampumistapauksen jälkeen.

Lapset odottavat lukuvarttia kovasti. Olen myös saanut lasten huoltajilta kiitosta, kun lukemista ei malteta lopettaa kotonakaan.

Lukuvartit ovat paitsi edistäneet lukutaitoa myös parantaneet luokkahenkeä. Kun suosituimpien kirjojen lukuvuoroista on sovittu yhteisesti, sosiaaliset taidotkin ovat kehittyneet.

Lukuvartit ovat lisänneet myös luonnollista vuorovaikusta, jonka myötä olen saanut tutustua oppilaisiin entistäkin paremmin.