Hiljaiset välitunnit rauhoittavat koko koulun

Hiljainen välitunti antaa oppilaalle luvan lepoon ja rauhoittumiseen. Se opettaa kuuntelemaan omaa kehoa ja tunnistamaan tunteita.

Perhon Kirkonkylän koulun opettajainkokouksessa pohdittiin, miten kouluympäristön hälyisyyttä voisi vähentää, osa oppilaista kun väsyi hälyssä. Väsynyt oppilas puolestaan ei jaksa keskittyä tai on ylivirittynyt. Syntyi idea hiljaisista välitunneista.

Luokanopettaja Janne Turunen halusi ottaa hiljaisten välituntien järjestelyt hoitaakseen. Hän on opiskellut keskittymis- ja rauhoittumismenetelmiä ja käyttänyt niitä opetuksessa. Turusen mielestä idea rauhoittumisen välitunneista oli myös opetussuunnitelman mukainen.

Hiljaisista välitunneista tuli alakoulun oma käytäntö. Ne pidetään Turusen kotiluokassa.

Oppilaat saavat levätä patjoilla tai loikoilla säkkituoleilla. Rauhoittuminen auttaa oppilasta kuuntelemaan omaa kehoa ja mieltä sekä tunnistamaan omia tunteita.

– Laitan päälle luontovideon tai rauhoittavaa musiikkia. Olen huomannut, että oppilaita rentouttavat parhaiten veden ääni ja linnunlaulu. Ohjaan oppilaat rauhoittumaan sanomalla, että heillä on kokonainen välitunti aikaa vain olemiseen, Turunen kertoo.

Ensimmäisellä kerralla syksyllä 2018 oppilaita oli mukana kaksi. Nykyisin 180 oppilaan koulussa hiljentyjiä on usein yli 20.

Opettajat kertovat oppilaille hiljaisten välituntien mahdollisuudesta mutta ketään ei patistella niiden viettoon. Usein rauhoittumaan tulee oppilaita, joilla on keskittymisvaikeuksia.

Opettajien mukaan hiljainen välitunti rauhoittaa koko koulua. Iltapäivät sujuvat hyvin, koska rauhoittunut mieli on vastaanottavainen oppitunneilla.

Näin malli toimii

  • Tarvitaan rauhallinen luokka ja valvova opettaja.
  • Oppilaille kerrotaan mahdollisuudesta mutta ketään ei patistella osallistumaan.
  • Perhon Kirkonkylän koulussa hiljainen välitunti pidetään kaksi kertaa viikossa, maanantaisin ja torstaisin.
  • Perusopetuksen opetussuunnitelmassa todetaan, että oppilaita pitää opettaa huolehtimaan itsestään.