Oppilaiden väsymys ei poistu koulupäivän aloitusta siirtämällä – Helsinki puuhaa näennäisongelmien kanssa

Helsingin opettajien ammattiyhdistyksen aktiivit ihmettelevät, miksi kaupunki tuhlaa paukkuja koulujen aloitusajan viilaamiseen.

Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta suosittelee, että yläkoulujen ja lukioiden koulupäivien alkamisaikoja myöhennetään ensi syksystä alkaen. Valtuusto päättää myöhemmin aloitteen kohtalosta.

Useimmissa Helsingin yläkouluissa ja lukioissa on jo luovuttu kahdeksan aamuista ja koulupäivä alkaa yleisimmin kello 8.15.

– Meillä koulu alkaa kymmentä yli kahdeksan, ja se on hyvä aika, sanoo Helsingin opettajien ammattiyhdistyksen HOAY:n hallituksen jäsen Tarja Tuohimaa, joka opettaa englantia ja ruotsia Vartiokylän yläasteella.

Monet opettajat ovat sitä mieltä, että aamun ensimmäinen oppitunti on priima-aikaa.

– Silloin oppilaat ovat rauhallisia ja keskittyneitä ja oppiminen sujuu. Kahden jälkeen oppitunnit alkavat olla levottomia ja moni nuokkuu.

Jos kovin moni näyttää väsyneeltä iltapäivätunnilla, Tuohimaa laittaa toisinaan soimaan rauhallista barokkimusiikkia, ja oppitunti aloitetaan vasta muutaman minuutin lepohetken jälkeen.

Päätösvalta on jätettävä jokaiselle koululle.

Vartiokylän yläasteella muutama opettaja toivoo omien oppituntien alkavan vasta yhdeksältä, mutta Tuohimaa ei ole kuullut, että kukaan toivoisi koulun alkamisajan rukkaamista koko koulussa.

– Puoli yhdeksän vielä menettelisi minulle, mutta yhdeksän on liian myöhään, Tuohimaa sanoo.

Hän vierastaa sitä, että kaupunki ryhtyisi säätämään asiasta yhteisesti. Päätösvalta on jätettävä jokaiselle koululle.

 

Malmin peruskoulun äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorin, OAJ:n valtuutetun Juho Vehviläisen mielestä keskustelu koulupäivän aloituksen siirtämisestä on klassinen esimerkki nykypäivän politikoinnista.

– Kun oikeisiin ongelmiin ei saada vaikutettua, yritetään saada tehtyä edes jotakin.

Hänen mielestään peruskouluissa ja lukioissa olisi paljon tehtävää esimerkiksi työrauhaan, opettajien ja oppilaiden jaksamiseen sekä oppimateriaaleihin liittyen.

– Sen sijaan keskustellaan koulupäivän aloituksen siirtämisestä, mikä ei ratkaise yhtään ongelmaa mihinkään suuntaan. Se on yksinkertaisesti naurettavaa, Vehviläinen kirjoittaa sähköpostissaan.

Malmin peruskoulussa koulupäivä alkaa kello 8.15. Vehviläinen ei ymmärrä koulupäivän venyttämistä iltapäivästä, koska jo nyt moni oppilas pyytää lupaa päästä lähtemään harrastuksiinsa ennen neljää.

Koulupäivän aloituksen siirtäminen ei korjaa oppilaiden väsymystä.

– Jos päivärytmi ja elämäntavat eivät ole kunnossa, pitäisi pyrkiä muuttamaan niitä. Tietokoneen tuijottelun sijaan pitäisi ottaa illan viimeisenä tekona hetkeksi kirja käteen. Pienen lukuhetken jälkeen on huomattavasti helpompaa nukahtaa.