Mustasaaressa ei riskeerata koronan kanssa

Mustasaaren keskuskoulussa aikuistenkin turvaväleistä huolehditaan.

Koulun piha, kuutisenkymmentä pihajakkaraa ja monien metrien turvavälit. Näin alkoi opettajien vesopäivä Mustasaaren keskuskoulussa lukuvuoden aluksi.

– Työyhteisölle oli tärkeää nähdä toisensa, mutta emme halunneet ottaa minkäänlaista riskiä syksyn kynnyksellä, rehtori Anna-Kaisa Eskola sanoo.

Ennen koulujen alkua opetusministeriö ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos päivittivät koulujen koronasuositukset, joiden perusopit ovat yhä samat tutut: ei sairaana kouluun, hyvä käsihygienia ja riittävät turvavälit.

Riskialueilla matkailleet eivät kuitenkaan nyt saa osallistua varhaiskasvatukseen, ja perusopetuksessakin suositellaan kotiin jäämistä.

Mustasaaressa karanteeniohje oli ehditty antaa omatoimisesti jo ennen valtakunnallista suositusta – myös opettajille.

 

Kouluvuosi alkaa Suomessa lähiopetuksella, joten opettajien on päästävä taukotiloihin työsuojelullisista syistä. Mustasaaressa taukotilat on hajautettu.

Ne opettajat, jotka muutenkin tekevät paljon yhteistyötä, voivat käyttää samaa taukotilaa. Väkeä tilassa on kuitenkin tavallista vähemmän, koska muille yhteistyöporukoille on järjestetty omat tilansa. Ryhmien väliset kontaktit on kielletty.

Opettajankokouksia ei missään vaiheessa järjestetä ahtaasti, vaikka tilanne jatkuisi yhtä hyvänä kuin tähän asti. Mustasaaressa on ollut alle viisi tartuntaa koko korona-aikana.

Tarvittaessa osallistumista opekokouksiin porrastetaan tai ollaan kokonaan etänä.

– Tavoite on, että jos johonkin ryhmään tulee tartunta, se ei leviä ja koko koulua ei tarvitse sulkea, Eskola täsmentää ja korostaa, että etäkoulu järjestyy tarvittaessa nopeasti.

 

Vaasan seudulla koronatilanne on ollut toistaiseksi varsin rauhallinen. Eskolan mielestä valtakunnalliset varotoimet olivat silti keväällä ainoa oikea vaihtoehto, koska kukaan ei tiennyt, miten virus käyttäytyy. Toukokuinen lähijakso oli myös hyvä harjoitus.

Nyt Eskola kiittelee sitä, että alueelliset ratkaisut ovat mahdollisia.

– Koko ajan pitää tasapainoilla, miten oppilaiden oikeudet ja opetussuunnitelmat toteutuvat ja miten henkilökunta jaksaa.