Mun juttu: Oikeuksien ja velvollisuuksien kartanlukija

Sameli Valkamalle järjestöhommat ovat mielekästä vaihtelua luokanopettajan arkeen, keino verkostoitua ammatillisesti ja pysyä ajan tasalla alan myllerryksissä.

Ay-aktiivit kuulevat opetusalan mullistuksista ensimmäisten joukossa. Siksi turkulainen luokanopettaja Sameli Valkama on ollut jo vuosia OAJ:n luottamushommissa.

– Sitä kokee olevansa aallonharjalla: saa ensimmäisenä tiedot muutoksista ja ymmärtää niiden juurisyyt.

Valkama on mukana OAJ:n valtakunnallisessa ja paikallisessa toiminnassa. Hän on ylintä päätösvaltaa käyttävän OAJ:n valtuuston jäsen sekä paikallisen eduvalvojan OAJ Turun puheenjohtaja.

Valkaman mielestä järjestöhommat tuovat mielekästä vaihtelua mutta myös tukevat työarkea. Kertynyt tieto opettajan oikeuksista ja velvollisuuksista on auttanut rajaamaan omaa työtä.

– Tuntuu, että moni opettaja ei tiedä oikeuksistaan kovin paljon. Silloin he saattavat tehdä asioita, joita heidän ei kuuluisi tehdä.

Valkama toimii luottamustehtävissä myös pitääkseen tulevaisuuden uravalinnat auki. Verkostojen kautta voi avautua työmahdollisuuksia esimerkiksi järjestömaailmassa tai opetustoimen johdossa.

 

Valkaman järjestöura alkoi nuorille opettajille tarkoitetusta OAJ:n Nope-koulutuksesta kymmenisen vuotta sitten. Kiinnostavan ohjelman lisäksi häntä houkuttivat ilmainen ruoka, hotelliyö ja palkallinen vapaa.

Kurssilta hän sai kipinän hakea Nope-kouluttajaksi. Hän pui monet kerrat nuorten opettajien kanssa palkkausta, OAJ:n jäsenyyttä, työhyvinvointia sekä opettajan vastuita ja velvollisuuksia.

– Siinä oppi itsekin rautaista asiaa alan ongelmista, riskeistä, palkkauksesta ja säädöksistä.

Valkama ui syvemmälle OAJ-verkostoihin pikkuhiljaa. Hän ryhtyi oman koulunsa yhteysopettajaksi, joka välittää OAJ:n viestejä opettajille. Järjestötapahtumissa hän tapasi OAJ:n yhdistysaktiiveja.

Vuonna 2016 Valkama valittiin paikallisyhdistyksen hallitukseen. Hän korostaa kuitenkin, että yhdistystoiminta ei edellytä OAJ-taustaa.

– Into ja uteliaisuus riittävät.

 

Paikallisyhdistysten työ on Valkaman mielestä suvereenisti isoin palanen järjestön toimintaa. Hänestä paikallisyhdistykset valvovat etuja kunnissa ja työpaikoilla samaan tapaan kuin OAJ vaikuttaa esimerkiksi eduskunnan suuntaan.

Työ on kokouksia ja yhteydenpitoa eri tahoihin luottamusmiehistä päättäjiin ja kaupungin virkamiesjohtoon. Tapaamisista kumpuaa opettajien edunvalvontaan liittyviä ideoita ja esityksiä.

– Teemme opettajien asian näkyväksi paikallisesti.

Yhdessä luottamusmiehen kanssa yhdistyksessä huomattiin esimerkiksi, että kaupungilla oli työsopimuksia väärillä nimikkeillä, kun osa määräaikaisista olisi kuulunut olla virkasuhteisia.

– Niinpä teimme siitä henkilöstöpäällikölle oikaisuvaatimuksen, Valkama kertoo.

 

Valkama on laskenut ay-työmääränsä ja verrannut sitä saamiinsa palkkioihin. Ne ovat hänestä riittävät, jotta työmäärän voi perustella itselleen.

Tänä syyslukukautena Valkamalle tulee 16 päivää ay-poissaoloja. Hän kiittelee ymmärtäväisiä kollegoita ja hyviä sijaisia, joiden ansioista oman luokan arki pyörii silti.

Järjestöaktiivin työmäärä pysyy kurissa, jos mitään mullistavaa ei tapahdu. Viime kevään lakon organisointi teetti järjettömästi töitä, mutta toisaalta neuvottelutulos palkitsi.

Viime kevät tulee myös ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan ay-hommien merkityksellisyydestä. Valkama muistaa OAJ Turun organisoiman, yli 700 metrin mittaisen opettajien mielenosoituskulkueen Turun keskustassa.

– Sitä katsellessa tuli fiilis, että on tässä jotain saatu aikaiseksi.

 

Sameli Valkama

  • Luokanopettaja Ilpoisten koulussa Turussa. 39-vuotias.
  • OAJ:n Turun paikallisyhdistyksen eli OAJ Turun puheenjohtaja. OAJ:n valtuuston jäsen.
  • Jakaa arkensa vaimon ja kahden lapsen kanssa. Neuvottelee kotona, ennen kuin suostuu mihinkään luottamustoimeen.