OAJ:n Hanna Tanskanen muistuttaa, että yliopistossa opettavien oma tutkimus on tärkeää työn kehittämisen ja uuden tiedon kannalta, vaikka siitä ei aina syntyisikään tieteellistä julkaisua.

TAULULLA

Yliopistoihin opettajille urapolku

Yliopistojen opetusalan liitto YLL ja OAJ haluavat yliopistoihin urapolun opetustehtävissä toimiville. Tämä lisäisi opetustyön vetovoimaa, yliopistoasiamies Hanna Tanskanen OAJ:stä korostaa.

Salla Hongisto teksti ja kuva / Opettaja 20/2017

Keskustelu yliopistoissa opettavien urapolusta on nyt avattu. Mistä on kyse?
Vaikka koulutus on tutkimuksen rinnalla toinen yliopiston tehtävistä, systemaattista uramallia ei opetustyötä tekeville ole. Tutkimusta esimerkiksi mitataan tieteellisten julkaisujen määrällä, mutta opetukselta mittarit puuttuvat. On kuitenkin tavallista, että yliopistoissa opettavien vastuut lisääntyvät vähitellen, kun työntekijä kehittää työtään tutkimusperustaisesti. Urapolun avulla tämä usein piiloon jäävä työ saataisiin näkyväksi.

Mitä urapolku tarkoittaa käytännössä?
Raskasta systeemiä ei rakenneta, vaan urapolku on kuin portaikko, jonka askelmilla voi edetä sitä mukaa, kun kehittyy paremmaksi opetustyössään. Koulutus ja tehtäväkohtainen osaaminen ratkaisevat, mille portaalle työntekijä asettuu. Tohtori, jolla on pedagoginen kelpoisuus ja opetuskokemusta, olisi useamman portaan ylempänä kuin vastavalmistunut maisteri. Tämä näkyisi myös palkassa.
Yliopisto-opettajat kaipaavat porkkanoita työnsä kehittämiseksi. Opetuspainotteisissa tehtävissä tutkimustyö voi liittyä tieteenalaan tai sen opetukseen. Meritoitumispolku on keskeinen tapa motivoida ja sitouttaa työntekijöitä.

Mitä hyötyä urapolusta on?
Yksilön lisäksi koko yliopistokoulutus hyötyy siitä, että yliopiston koulutustehtävän profiili kirkastuu. Yliopistosta voi tulla aiempaa houkuttelevampi työnantaja. Huippututkimus ja innovaatiotkin tarvitsevat aina rinnalleen laadukasta opetusta.

Hylätäänkö tässä tutkimus?
Ei missään nimessä. Yliopistolla yhteen toimeen tulisi aina kuulua sekä opetusta että tutkimusta. Opetuksen urapolku olisi ikään kuin oma kaistansa tutkijan työn sisällä.

Miten tästä eteenpäin?
Toivomme, että yliopistot lähtevät mukaan laajaan keskusteluun ja analysoivat, mitä opetuksen merkityksen kirkastaminen voisi tuoda yliopistolle.


Lue lisää oaj.fiUutiset
3.11. YLL ja OAJ: Yliopistoihin avattava opettajan urapolku 
6.11. Miksi yliopistoihin tarvitaan uusi urapolku? 5 kysymystä ja vastausta!