TERVEISIÄ ARJESTA

Mediakokemuksilla on merkitystä

/ Opettaja 19/2017

Päiväkotilasten vanhempia pyydettiin laittamaan esiopetussuunnitelman sisällöt tärkeysjärjestykseen. Vähiten tärkeänä he pitivät katsomuskasvatusta, ja vähän sitä tärkeämpänä komeili mediakasvatus.

Toki opsit ovat täynnä toinen toistaan merkityksellisempiä sisältöjä, mutta muutamaa useampi ajatus kannattaa uhrata mediakasvatukselle.

Lapsuuden aurinkoisista päivistä mieleen eivät muistu vain kuusen alle rakennettu maja ja käpylehmät. Monelle osa muistoja ovat Aku Ankan kolahdus postiluukussa, Turtles-leikit ja kasetille nauhoitetut urheiluselostukset.

Mediakokemukset ovat tärkeitä, ja sillä on väliä, miten me kasvattajat niihin suhtaudumme. Kysykää vaikka eräältä kollegaltani, jolle opettaja tokaisi, ettei Aku Ankasta voi oppia mitään.

Kriittisyyskin on tärkeää. Sisältöjä pitäisi osata tulkita ja arvioida, jotta tunnistaa valeuutisen ja erottaa trollin dosentista. Verkkokeskusteluja lukiessa mieleen saattaa tulla, että harjoitusta tarvitaan ainakin asiallisessa ilmaisussa ja käytöstavoissa.

Eniten keskustelua ja klikkauksia tuntuvat saavan digiloikat, ruutuaika ja ruutujen puute. Oleellisempaa kuitenkin on, että lapset ansaitsevat tietoista ja tavoitteellista pedagogiikkaa kasvaessaan median parissa. Yhdessä keskustellen, piirtäen, kuvaten ja muuten monipuolisesti sisältöä tuottaen mediakasvatus otetaan haltuun ja vanhemmatkin havahtuvat siihen, miksi se opsista löytyy.

Jerkka Laakkoselle varhaiskasvatus on sekä työ että harrastus. Tämän tekstin hän kirjoitti yhdessä kollegansa projektityöntekijä Heli Hemilän kanssa.