Äidinkieleopettaja Päivi Ijäksen mielestä oppilaiden oli tärkeää nähdä, että luotettava journalismi on koulussa vierailleelle toimittajalle sydämen asia.

TEEMANA MEDIAKASVATUS

Tukea tiedon arviointiin

Päivi Ijäs pyysi toimittajan kouluun kertomaan oppilaille, miten luotettavan tiedon voi tunnistaa.

Anna-Sofia Nieminen teksti / Annika Rauhala kuva / Opettaja 18/2017

Tiedon luotettavuus ei liity pelkästään äidinkielen oppiaineeseen, vaan ihan kaikkeen, Helsingin uuden yhteiskoulun äidinkielenopettaja Päivi Ijäs sanoo.

Sitä hän mietti kutsuessaan Helsingin Sanomien toimittajan Pauliina Grönholmin vierailulle kouluunsa. Toimittaja esiintyi auditoriossa, jonne eri oppiaineiden opettajat toivat ryhmänsä.

Grönholm puhui yläkoululaisille ja lukiolaisille esimerkiksi journalismin ja median käsitteistä ja siitä, miten voi oppia tunnistamaan luotettavaa tietoa ja luotettavia lähteitä. Hän pisti oppilaat myös keskustelemaan esityksensä aiheista.

Grönholm muistutti, että lehtijutun taustalla on aina valintoja tekevä ihminen, ja tietyt asiat ohjaavat valintoja.

– Olen itsekin painottanut tätä asiaa opetuksessa, mutta asia tulee eläväksi, kun sen kertoo toimittaja. Oppilaat näkevät, että jutut kirjoittaa ihan tavallinen ihminen, Ijäs sanoo.

Tavalliset ihmiset myös tekevät virheitä. Ijäksestä oli tärkeää, että Grönholm myönsi avoimesti tehneensä virheitä jutuissaan – samalla painottaen, että pyrkimys korjata väärät tiedot kertoo journalismin luotettavuudesta.

Ijäs on käsitellyt lähdekritiikkiä myös omilla oppitunneillaan. Esimerkiksi Turun puukotustapauksen jälkeen hän kävi oppilaiden kanssa läpi, mikä ero on vahvistetulla tiedolla ja huhuilla tai silminnäkijälausunnoilla.

– Nuoret eivät välttämättä ihan kauhean paljon mieti, onko lähde luotettava. Sitä pitäisi aika paljon käsitellä oppitunneilla.

Faktana, kiitos -kiertue

Opettajat voivat tänä syksynä kutsua toimittajia kouluunsa puhumaan journalistin työstä, siihen liittyvistä valinnoista ja luotettavasta tiedosta.

Vierailujen tavoitteena on tukea oppilaita itsenäisessä tiedon arvioinnissa ja herätellä käyttäytymään vastuullisesti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

faktanakiitos.fi