Klo 9.00 Jaakko Salon päivä Lappeenrannassa alkaa tapaamisella kaupungintalolla. Takana on kolmen tunnin ajomatka Helsingistä.

OAJ VAIKUTTAA

360 asteen kokemus

Erityisasiantuntija Jaakko Salo jalkautui ruohonjuuritasolle Lappeenrantaan. ”Tet-päivä” antoi kattavan kuvan perusopetuksesta Kehä kolmosen ulkopuolella.

Tiina Suomalainen teksti / Arttu Muukkonen kuvat / Opettaja 17/2017

Sade valuu aamutaivaalta, kun OAJ:n erityisasiantuntija Jaakko Salo rientää Lappeenrannan kaupungintalolle tapaamaan perusopetusjohtaja Mari Routtia ja paikallista pääluottamusmiestä Olli Qvintusta.

Jaakolla on edessään täydennyskoulutuspäivä, jota järjestön toimiston väki kutsuu tet-päiväksi eli työelämään tutustumiseksi.

Odotukset ovat korkealla. Erityisesti Jaakkoa kiinnostavat opetussuunnitelman jalkauttaminen ja digitalisaatio.

– Aika paljon tulee pyörittyä valtakunnan tason asioissa, siksi nämä kuntakäynnit ovat tärkeitä, Jaakko miettii.

Klo 9.45 Perusopetusjohtaja Mari Routti ja pääluottamusmies Olli Qvintus perehdyttävät Jaakon Lappeenrannan perusopetuksen tilanteeseen.
 

Kolmikko sulkeutuu kahvikuppiensa kanssa kabinettiin. Mari kertoo organisaatiomuutoksesta, johtamisesta, strategiasta, inkluusiosta, digitalisaatiosta ja paikallisesta opsista.

– Marin esitys vahvisti käsitystä, että Lappeenrannassa perusopetusta kehitetään hyvässä yhteistyössä opetustoimen ja henkilökunnan kanssa. Oli ilahduttava kuulla, että täällä on panostettu myös johtamiseen, Jaakko summaa.

”Myö ollaan myö ja hyviä siinä”, lukee Lauritsalan koulun oven yläpuolella. Lounaan jälkeen Jaakko, Mari ja Olli ovat ajaneet kaupungin itäpuolelle tutustumaan 720 oppilaan yhtenäiskouluun.

Klo 12.20 Lautritsalan koulun rehtori Jukka Mielikäinen vie Jaakko Salon ja Mari Routin tutustumaan japanin kerhoon.
 

Rehtori Jukka Mielikäinen johdattaa vieraat nopealle kierrokselle ennen välitunnin loppumista: mediateekki, japanin kerho, liikuntasali, opettajainhuone.

Kolmesta rakennuksesta koostuva koulukompleksi on osittain vanha, ja sisäilmaongelmat vaivaavat. Uudistuksia on silti tehty reippaasti. Päivärytmi on sama kaikilla luokilla: 90 minuutin mittaisia tuplatunteja sekä kaksi puolen tunnin välituntia. Tuntijakoon on myös lisätty arjen taitoja kehittäviä taitotunteja.

– Mikä on ollut vaikeinta – uuden opsin sisäänajo, digitalisaatio vai joku muu? Jaakko kysyy.

– Päivärytmin muuttaminen oli vaikein, mutta se muutti kaiken. Vasta, kun rakenteet olivat kunnossa, pääsimme toteuttamaan arvojamme ja tavoitteitamme, Jukka vastaa.

Seuraavaksi ajetaan edemmäs itään, kurkistamaan upouuteen Pontuksen päiväkoti-kouluun. Pontus edustaa uusinta trendiä: avoin ja muunneltava oppimisympäristö tukee omatahtista ja joustavaa oppimista.

– Tarjolla on myös pieniä erillisiä opiskelutiloja, Jaakko huomaa.

Klo 18.15 Kabinetillinen paikallisia opettajia kuuntelee Jaakon alustusta, jossa hän muun muassa murtaa ops-myyttejä.
 

Hotelli Lappeen Rakuuna-kabinettiin on kokoontunut iltaviideltä Jaakko, Olli ja kymmenkunta OAJ:n paikallisyhdistyksen aktiivia keskustelemaan. Tunnin kuluttua opettajia saapuu lisää.

Jaakko pitää oman esityksensä, jossa hän muun muassa puhkaisee suomalaisen perusopetuksen tasa-arvokuplan.

– Tilanne on huolestuttavasti muuttumassa. Alueelliset erot maan eri alueiden välillä korostuvat. Lisäksi sosioekonomisen taustan yhteys lapsen menestykseen on nopeasti vahvistunut.

Paljon on myös sellaista, mistä sietää olla ylpeä. Kansainvälisesti on esimerkiksi poikkeuksellista, että opettajat ovat paikallisella tasolla kehittämässä ja suunnittelemassa opsia.

Klo 19.30 Illallisella Jaakko keskustelee paikallisyhdistyksen puheenjohtajan Jaana Burmanin kanssa.

Illallisen jälkeen Jaakko hyppää autoonsa ja ajaa takaisin Helsinkiin, jossa hän on iltayhdentoista aikaan.

– Vierailu herätti paljon ajatuksia. Sain 360 asteen kokemuksen siitä, mitä on perusopetus Lappeenrannassa.

 
Klo 20.15 Onnistunut tet-päivä on paketissa. Paluumatka Helsinkiin alkaa.
 

Jaakko Salo

OAJ:n perusopetuksen erityisasiantuntija vuodesta 2013. Vastuualueena myös yleissivistävien opettajien kelpoisuudet.

Koulutukseltaan luokanopettaja.

Työskennellyt 12 vuotta luokanopettajana Helsingissä, minä aikana oli myös yhdistysaktiivi.

Vapaa-ajalla harrastaa juoksua sekä kitaransoittoa ja laulua.