Syyskuussa OKKA-säätiön Ammatillisilla opettajapäivillä puhunut Mika Myllyaho kehotti opettajia pitämään kiinni asioista, joiden takia he nauttivat opettamisesta

KOULUKELAUKSIA

Amiksen kautta teatterintekijäksi

Ammattikoulusta ja autoista aloittanut Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho on luottanut uravalinnoissaan intuitioon.

Eija Kallioniemi teksti / Tuomo Manninen kuva / Opettaja 17/2017

Ahaa, täältä se ongelma löytyi”, syttyvät lamput viidesluokkalaisten vanhempainillassa, kun sijaisopettaja Myllyaho kävelee sisään bootseissa.

Tämän takia keravalaisluokan pojat ovat mankuneet kotona bootseja! Aivan liian kalliita! Häpeilevä opettaja lupaa puhua pojille.

Mika teki pari vuotta opettajan sijaisuuksia, tykkäsi opettamisesta, mutta oli yhä ymmällään. Takataskussa olivat jo autonasentajan ja koneteknikon paperit, mutta oma herkkyys ajoi pois tekniikasta.

– Minulla on aina ollut vahva intuitio siitä, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

Ammattikoulun Mika oli valinnut siksi, koska vaihtoehtoja ei juuri ollut.

Tarvittiin yksi musiikkiproduktio, ja nuori mies haki Lahden kansanopiston näyttelijätyön linjalle. Heti perään aukeni Teatterikorkeakoulun ohjaajalinja.

– Olin teatterikoulussa kauhean innokas. Meitä oli kurssilla vain kolme, ja yritin saada muiden sivistystä kiinni. Pänttäsin suomen kieltä ja englantia iltalukiossa, lisäkursseja otin yliopistosta.

 

Löytyi uusia sanoja kuten ”konteksti”. Oppi tuntui uskoontulolta. Opettajista Mika ihaili Kaisa Korhosta ja Raila Leppäkoskea, sekä heidän älyään että työhistoriaansa.

– On merkittävää saada opettaja, joka haastaa yrittämään olla niin hyvä kuin voi.

Mutta ennen tätä, 1982–1985, Mika kävi Järvenpään ammattikoulun autonasentajalinjan.

– Kokemus oli hyvä. Koulu oli tiukka, samoin kuri. Se oli kuin käsityökoulu, jossa opeteltiin hitsaamaan ja tekemään käsin. Kolme päivää tehtiin ammattityötä ja kaksi opiskeltiin.

Ammatillisen koulun reformia Mika Myllyaho ei tunne kuin uutisten seuraajana, mutta pitää siihen liittyvää huolta aiheellisena, jos ammattikoulussa ei enää opittaisi ammattia.

– Ainakin 1980-luvun ammattikoulussa opittiin, mutta sen ajan maailmaa ei voi verrata nykyiseen. On ikävää, jos vastuu sysätään työnantajille. Toivon, ettei asioiden opettamisesta livettäisi.

Kuka?

Helsinkiläinen Mika Myllyaho on teatteri-ohjaaja ja näytelmäkirjailija. Johtanut Kansallisteatteria vuodesta 2010.

Sai näyttämötaiteen valtionpalkinnon 2015.

Korjailee yhä autoja. On harrastanut pitkään karatea ja myös opettanut sitä.