KOHTAAMISIA

Motivaatiota myönteisyydestä

Mikä avuksi, kun oppilaalta katoaa oppimisen into? Erityisopettaja Anu Ojanperä ja positiivisen psykologian valmentaja Netta Lehtonen uskovat, että myönteinen puhe ja vahvuuksien tukeminen auttavat sekä opettajia että oppilaita.

Soili Hämäläinen teksti / Marjaana Malkamäki kuvat / Opettaja 13/2017

Anu Ojan­perä teki töitä koulussa niin täydestä sydämestä, että uupui. Netta Lehtonen jätti työpaikkansa rahoitusalalla, koska jotakin puuttui.

Anu oppi, että jaksaakseen kannustaa pieniä oppilaita uskomaan omaan oppimiseensa hänen täytyi huolehtia itsestään. Netta puolestaan löysi positiivisesta psykologiasta uuden ammatin.

Positiivinen lähestymistapa on kummallekin sydämenasia.

– Pienet koulutulokkaat ovat ihan into piukeena, kun koulu alkaa. Lapsilla on aivan mieletön usko siihen, että minä pystyn oppimaan, että tämä on ihanaa ja minä rakastan tätä, jyväskyläläinen erityisopettaja Anu Ojanperä hehkuttaa.

Hän kantaa kuitenkin huolta niistä, joiden innostus näyttää kakkosvuoden jälkeen hiipuvan.

– Tietysti mieleen nousee kysymys: mistä tämä johtuu? Mielestäni meidän pedagogien tärkein kasvatustehtävä on huolehtia, että lasten motivaatio säilyy.

”Hei onks meidän pakko.” ”Taasko tätä.” ”Mä en jaksa.” Opettaja huomaa kyllä hetket, kun oppilaiden motivaatio laskee. Myös lapsen kehonkielestä ja silmistä näkee, onko hän innostunut.

Näiden merkkien edessä on pysähtymisen paikka. Positiivisen psykologian valmentaja Netta Lehtonen kehottaa opettajaa miettimään, mitä opetuksessa voisi tehdä toisin, niin että motivaatio taas kohoaisi.

– Motivaatiosta voisi luokassa puhua avoimesti, ja oppilaat voisivat auttaa toisiaan asioissa, jotka innostavat heitä, Netta sanoo.

Anun konstina on keksiä jotakin hassua tai yllätyksellistä, mikä saa oppilaat unohtamaan vastustuksen. Kun ikävältä tuntuvaan asiaan päästään kiinni innostavan tekemisen kautta, se muuttuukin mukavaksi oppimiskokemukseksi.

Hankaluudet kuuluvat elämään, eikä kaikki ole helppoa.

– Moni aikuinen huomaa oppivansa ja kasvavansa vaikeuksien myötä. Sen voisi opettaa lapsillekin, Netta vinkkaa.

Positiivinen psykologia lähestyy asioita myönteisyyden kautta, mutta se ei tarkoita negatiivisten kokemusten ja tunteiden kieltämistä ja tukahduttamista.

Todella tärkeää on se, miten lapseen suhtaudutaan, kun hän ajattelee, ettei osaa. Tällaisissa tilanteissa Anu yrittää saada lapsen muistamaan, missä hän on hyvä.

– Pyydän häntä sanomaan: minä osaan, minä onnistun, minä olen hyvä lukija. Sanon, että tästä vaikeudesta kyllä selvitään, Anu kertoo.

Netan mukaan oppimisessa pitäisi painottaa kasvuajattelua, joka korostaa kehittymistä ponnistelun ja haasteiden avulla. Tätä tukee myös nykyinen oppilasarviointi.

– Nyt asetetaan tavoite ja arvioidaan prosessia. Tärkeintä on, että lapsi uskoo itseensä oppijana ja että hän vähitellen pystyy itsenäisesti asettamaan tavoitteita sekä työskentelemään ryhmässä. Motivaatio tulee siitä, että tuntee pystyvänsä itse vaikuttamaan siihen, miten onnistuu ja menestyy, Anu sanoo.

Uudella opsilla on tavoitteena myös lisätä opiskelun merkityksellisyyttä ja mahdollistaa onnistumisen kokemukset jokaiselle. Anun mielestä ainoa tie tähän ovat myönteiset oppimiskokemukset.

– Merkityksen kokemus voi tulla jostakin muusta kuin itse oppiaineesta, vaikka opettajan persoonasta, hän sanoo ja muistelee omaa matematiikanopettajaansa Jokkea, joka hassutteli ja antoi aina myönteistä palautetta – ja sai kaikki pitämään matematiikasta.

Myönteisyyttä on tärkeä oppia pienestä pitäen. Sille on tarvetta läpi elämän, varsinkin kun kohdataan vastoinkäymisiä. Kärjistäen Anu ja Netta sanovat, että perustaitojen kuten luku- ja kirjoitustaidon oppimisen ohella peruskoulun tärkein painotus kallistuu nimenomaan oppimisen ja elämäntaitoihin.

– Minä haluaisin tällaiset asiat jo päiväkotiin ja tietenkin koteihin, ja luulen että niitä tarvitaan vielä vanhainkodissakin, Netta sanoo.

Anua askarruttaa myös opettajan oma hyvinvointi.

– Teemme valtavan vastuullista työtä. Ihan ensimmäinen juttu on huolehtia siitä, että on itse hyvässä hapessa, jotta osaa löytää olennaiset asiat ja keskittyä niihin. Suuri ajatukseni on, että vielä toukokuussakin opettaja olisi hyvässä työkunnossa: levännyt ja rauhallinen. Omaa jaksamista on vartioitava läpi vuoden. Jos ajaa itsensä piippuun, ei ole kauheasti annettavaa.

Anu kehuu suomalaisia hyviä opettajia: sitoutuneita, työorientoituneita ja luotettavia. Lapset ovat turvallisissa käsissä.

– Ryhmät ovat nykyisin tosi isoja, on tukea tarvitsevia oppilaita ja resurssipulaa – työ ei ole helppoa. Kaiken keskellä opettajien olisi viisasta keskittyä yhä enemmän siihen, miten jokainen oppilas löytää omat vahvuutensa. Se parantaa yksittäisen oppilaan ja koko ryhmän oppimismotivaatiota.

Netan mukaan tämä alkaa siitä, että opettaja itse tunnustelee omia vahvuuksiaan ja löytää asioita, joista itse saa voimaa.

Jos nyt pystymme opettamaan lapsille myönteisyyden taitoja, on tulevaisuuden maailma nykyistä parempi paikka, Netta Lehtonen sanoo.

– Myönteisyys voi luoda parempaa yhteisöllisyyttä, ollaan parempia toisiamme kohtaan ja autetaan enemmän.

Myönteisyys on valinta, jatkaa Anu Ojanperä.

– Se on mielettömän yksinkertainen mutta iso juttu. Voit valita, miten ajattelet.

Netta on samaa mieltä.

– Töitä siinä saa tehdä, mutta kyllä siihen pystyy, hän vakuuttaa.
 

Elämäntaitoja käsitellään myös jutussa Taidot tuoreiksi.

Netta Lehtonen

  • Positiivisen psykologian valmentaja ja asiantuntija. Työskentelee ystävänsä kanssa perustamassaan valmennusyhtiö Joyllassa.
  • Soveltavan positiivisen psykologian maisteri ja kauppatieteiden kandidaatti.
  • Työskennellyt aikaisemmin pankkialalla.
  • Saa voimaa luonnosta ja läheisiltä. Löytää positiivisuutta keskittymällä hetkeen ja loistaa, kun saa puhua onnellisuudesta.

 

Anu Ojanperä

  • Erityisopettaja Tikkakosken yhtenäiskoulussa Jyväskylässä.
  • Toiminut luokanopettajana, erityisluokanopettajana ja laaja-alaisena erityisopettajana sekä apulaisrehtorina.
  • Sai annoksen positiivisuutta jo lapsena. Voimaa antavat omat lapset ja puoliso, omat intohimot ja luonto. Tärkeimpiä ovat ovat hyvät kohtaamiset ja rakkauden välittäminen.