PÄÄKIRJOITUS

Vipuvoimaa ajankäyttöön

Marja Puustinen teksti / Opettaja 13/2017

Vipu on sinulle, opettaja ja esimies, joka teet jatkuvasti töitä omalla ajallasi ilman korvausta.

Se on sinulle, joka et kestä enää kuulla käsitteestä ys-aika, suunnittelutyöaika tai lapsiryhmän ulkopuolinen aika – se kun on arjen pahimpia loukkuja.

Sähköinen suunnitteluajan seurantajärjestelmä Vipu on nyt netissä. Siihen kannattaa tutustua ja se kannattaa ottaa käyttöön. Voit merkitä sinne käyttämäsi suunnitteluajan ja seurata, mihin se oikein menee ja miten nopeasti maksulliset tunnit on käytetty loppuun.

Aina voi sanoa, että tällainen ajan vahtiminen vie liikaa aikaa. Voi myös sanoa, että ajankäyttöään pystyy seuraamaan muutenkin. Kaikin mokomin. Tämä ei ole pakko vaan mahdollisuus. Nyt ensimmäistä kertaa OAJ:n jäsenten käytettävissä on sovellus, joka helpottaa suunnitteluajan jakamista tasaisesti lukuvuoden ajalle ja tekee näkyväksi kaiken työn.

Se ei ole valmis, mutta se on hyvä alku. Se on räätälöity pääasiassa peruskoulunopettajien yhteissuunnitteluajan, lastentarhanopettajien lapsiryhmän ulkopuolisen ajan ja ammatillisten opettajien suunnittelutyöajan seurantaan ja suunnitteluun sekä esimiesten käyttöön. Nyt selvitellään, miten se soveltuisi vieläkin laajemmalle opettajajoukolle.

Kun otat sovelluksen käyttöön heti lukuvuoden alussa, näet tuntien jakautumisen vuoden ajalle parhaiten. Pystyt suunnittelemaan aikasi niin, että se riittää koko lukuvuodeksi tai työkaudeksi. Vipu paljastaa senkin, miten paljon suunnitteluajastasi uppoaa yhteistyöhön kotien kanssa ja miten paljon muuhun.

Ilmaista työtä tehdään koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalalla paljon. Opettajan kiire, työajan riittämättömyys ja työviikon venyminen näkyvät selvästi OAJ:n tekemistä työolobarometreistä. Yli puolet opettajista kokee, että töitä on liikaa. Etenkin kaikki muu kuin opetustyö lisääntyy. Työt venyvät usein iltaan ja viikonloppuihin. Ja silti opettaja innostuu edelleen työstään monia muita enemmän! Tarkoitus ei olekaan aloittaa uutta lukuvuotta valittamalla vaan parantamalla ja kehittämällä.

Wikipedian mukaan vipua käytetään, kun tarvitaan suurta voimaa. Juuri niin. Nykytilanteen muuttaminen ei näytä onnistuvan ilman opettajien suurta joukkovoimaa. Kun Vipu otetaan joukolla käyttöön, suunnitteluajan riittävyys ja resursoinnin muutostarpeet tulevat näkyviksi.

Mitä useampi opettaja tekee Vipu-merkintöjä, sitä kattavampi kuva asiasta saadaan. Näin myös syntyy hyvä pohja työyhteisön keskusteluille.

Kun Vipu ilmoittaa, että suunnitteluaika on käytetty, niin se on käytetty. Sitten on keskusteltava, irtoaako jostakin palkallisia lisätunteja vai jäävätkö työt tekemättä.

Lue lisää jutusta Mene Vipuun!
Kirjaudu jäsentunnuksillasi osoitteessa vipu.oaj.fi

Marja Puustinen
marja.puustinen@oaj.fi
Twitterissä @puustiska

Hyvää uutta vuotta!

Elokuu on opettajien uusivuosi, sanokoon kalenteri mitä tahansa. Siinä tiivistyvät muutos ja uudet alut.

Yksi saa uuden ryhmän luotsatakseen. Toisella vaihtuu oppilaitos. Kolmas aloittaa uusissa tiloissa. Neljäs tulee uransa ihan ensimmäiseen työpaikkaan.

Tutun ryhmän kanssa jatkajakin törmää lukuvuoden alussa usein siihen, että loma on tehnyt ihmeitä ja moni asia on muuttunut. Myös oma ajattelu ja omat suunnitelmat ovat saattaneet keikahtaa uuteen asentoon.

Yhteisessä koulutusmaisemassamme on ainakin yksi varma asia myös nyt alkavana lukuvuonna: suuret muutokset. Kaikilla eri koulutusasteilla samoin kuin opettajankoulutuksessa ja työmarkkinapöydissä on vireillä uutta, jonka laatua ja sisältöä muokataan olennaisesti tulevien kymmenen kuukauden aikana.

OAJ:n asiantuntijat sekä alue- ja paikallistoimijat tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että muutokset vievät asioita parempaan päin – opettajien ja teidän kauttanne oppijoiden parhaaksi. MP