TERVEISIÄ ARJESTA

Lomailun raskas taakka

Jerkka Laakkonen ja Mikko Mäkelä teksti / Opettaja 12/2017

Aikana, jolloin kansalliset opetus- ja varhaiskasvatus­suunnitelmat tihkuvat osallisuutta ja oppijoiden mielenkiinnon kohteiden ympärille rakentuvia laaja-alaisia kokonaisuuksia, myös vanhemmat yrittävät parhaansa. ”Mennään Legolandiin, koska se on varmasti lapsille kiva”, totesi eräskin isä kesälomasuunnitelmistaan.

Toisaalta kaikkialla ei edes yritetä. Kansainvälisessä seminaarissa erään puolalaisen kollegan kommentti hätkähdytti: “Kuinka te voitte tietää, mitkä ovat lapsille tärkeitä kokemuksia?” Niin, kysymme lapsilta ja keskustelemme aiheesta pienryhmissä. Toivottavasti hän kokeili tätä myös käytännössä.

Perheissä soisi käytettävän samaa lapsia osallistavaa metodia. Kahden eskariryhmän otoksella suoritetussa kesälomatoivekartoituksessa ei Legolandin kaltaisia vau-elämyksiä mainittu kertaakaan, vaan toiveet olivat hyvin maltillisia koostuen lähinnä uimisesta ja kiireettömästä yhteisestä jäätelöhetkestä.

Vanhempien hyvää tar­koittavat ajatukset lomanvietosta eivät useinkaan vastaa lasten todellisia toiveita. Helposti käy niin, että kaikki ehdottavat jotakin, mitä kukaan ei oikeasti halua, vaan tehdään jotain sellaista, mitä kesälomalla kuuluu tehdä.

”Uiminen, läähättely, juokseminen, jäätelö ja rannalle meno” eivät kuulosta huvipuiston veroisilta, mutta nämä voivat olla kaikkien mielestä hauskinta ja vähiten stressaavaa kesäpuuhaa.
 

Jerkka Laakkoselle varhaiskasvatus on sekä työ että harrastus.
Tämän pakinan hän kirjoitti yhdessä varhaiskasvatuksen kehittämispäällikön Mikko Mäkelän kanssa.