PÄÄKIRJOITUS

Hyvä ruokkii hyvää

Marja Puustinen teksti / Opettaja 12/2017

Kaverikioski Tervakosken koulun pihalla. Lystikkäät yllätykset Lahden lyseossa. Supervoimia Metropolia-ammattikorkeakoulussa. Päiväkoti Meijunmäen pelastusoperaatio Pikku-Paavo.

Kuluneen lukuvuoden aikana etsittiin ja löydettiin poikkeuksellisen paljon ratkaisuja yhteisöllisyyden edistämiseen ja kiusaamisen ehkäisyyn. Mukaan saatiin tuhansittain lapsia ja nuoria sekä satoja opettajia päiväkodeista, kouluista ja oppilaitoksista korkeakouluja myöten.

Asiasta tuli yhteinen tavalla, joka myös kannusti kokeilemaan uusia yhteisöllisiä toimintatapoja ja vetämään entistäkin aktiivisemmin kaikki mukaan. Tahto ja into vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin ja asenteisiin on ollut poikkeuksellisen laajaa.

Hyvä niin. Jokainen meistä on nimittäin kuullut liian monta riipaisevaa tarinaa siitä, että lapsi tai nuori kärsii toisten kohtuuttomasta käytöksestä. Koulumatkat, tunnit ja välitunnit muuttuvat painajaiseksi, kun joukko sulkee jonkun ulkopuolelle, nimittelee, naureskelee, halveksii. Koulupäivän ahdinko voi jatkua vapaa-ajalla esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Kenenkään ei pitäisi joutua miettimään, mikä minussa on vikana ja miksi en kelpaa sellaisena kuin olen. Liian moni kuitenkin joutuu. Onneksi entistä useammat tuntuvat olevan valmiita kertomaan omista kipeistä kokemuksistaan tai läheisensä tilanteesta, jotta muiden silmät avautuvat.

Syyslukukaudella OAJ:n Isosti yhdessä -kilpailu innosti opettajat valmistelemaan ja toteuttamaan ryhmiensä kanssa suurien joukkojen tapahtumia suvaitsevuuden levittämiseksi. Kuntaliiton ja Vanhempainliiton kanssa OAJ julkaisi hyviä kiusaamista ehkäiseviä käytäntöjä enkiusaa.fi-sivustolla.

Kevätkauden huipentuma oli tasavallan presidentin lanseeraama #kannustusryhmä-hanke kiusaamisen estämiseksi. Se jatkuu edelleen ja rohkaisee meitä kaikkia toimimaan muita kannustavalla tavalla ja etsimään kanssaihmisistä ja heidän toiminnastaan hyvää.

Opetus- ja kasvatusalan ammattilaisille kannustaminen on arkipäivää, ja nyt näitä arjen kannustustarinoita ja -tekoja nostetaan näkyville. Lukuvuoden päätteeksi kymmenet koulut saivatkin #kannustusryhmä-stipendin kiitokseksi tsemppaavasta toiminnasta. Ensi syksynä kannustuskampanja jatkuu.

Sitä ennen heinäkuussa teema on näkyvästi esillä Suomi Areenan keskustelussa Viimeinen kiusaus? Kiusaamisesta kannustamiseen, jossa myös OAJ on mukana.

Tämänkaltaiset hankkeet ja tempaukset eivät ole itsetarkoitus, mutta niiden avulla tehdään tärkeää asiaa näkyväksi ja sanoitetaan tuntoja, jotka muuten jäisivät piiloon. Kaikki tämä on tukenut syrjittyjä ja herätellyt loukkaavan ”läpän” heittäjiä.

Mitä suurempi joukko asettuu hyvän puolelle, sitä vähemmän pahalle jää tilaa.

Marja Puustinen
marja.puustinen@oaj.fi
Twitterissä @puustiska

Mikä tekee kesän?

”Kukaan muu ei saa mökillä lämmittää ulkosaunaa kuin minä. Istun kumisaappaat jalassa jakkaralla ja laitan jokaisen pöllin hitaasti saunanpesään. Vähän laulelen samalla.”

Näin kirjoitti turkulainen äidinkielenopettaja Katri Lahtonen OAJ:n Facebook-sivuille vastaukseksi kysymykseen, mitä ilman et voisi kuvitella kesää.

Lukuisat erilaiset vastaukset kertoivat, että kesäfiiliksen ainekset ovat jokaisella opettajalla omanlaisensa. Siinä missä yksi syttyy olemisesta ja lepäilystä, toisen lomatunnelma syntyy festareista, matkustelusta ja kuntoilusta.

Yhdelle loman tekevät aamukahvit kuistilla, toiselle sanaristikot tai kirjojen lukeminen. Yhtä lailla kesäjuhlat, maalaaminen tai aikatauluttomuus ovat avaimia kesätunnelmaan.

On hyvä muistaa, että moni opettaja tekee kesänkin töitä. Osa taas toteuttaa itseään järjestämällä toisille leirejä ja tapahtumia.

Ja kesä tulee kaikille tasapuolisesti. Kaikkea hyvää siihen, jokaiselle ihan omanlaiseen! MP