Pedagoginen johtaminen hukkuu työmäärään

OAJ selvitti, millainen työ­määrä on varhaiskasvatuksen esimiehillä ja johtajilla.

Salla Hongisto teksti / Opettaja 10/2017

Varhaiskasvatuksen esimiesten­ aika ei riitä pedagogisen työn johtamiseen. Lähes kaksi kolmas­osaa esimiehistä on sitä mieltä, että aika riittää melko huonosti tai harvoin.

Lukema perustuu OAJ:n ­alkuvuodesta tekemään valtakunnalliseen kyselyyn. Siihen vastasi reilut 600 julkisen ja yksityisen päiväkotiyksikön ­johtajaa. Kyselyssä selvitettiin muun ­muassa esimiesten tehtävänkuvia, työaikaa, palkkausta, työhyvinvointia sekä organisaation tukea esimiestyölle.

Vastausten ­analysointi on vielä­ kesken, mutta ­ennakkotulokset ovat hälyt­täviä­ varsinkin, ­kun ­varhaiskasvatuslain linjaamat­ varhaiskasvatussuunnitelmat­ otetaan käyttöön elokuun ­alussa.

– Pedagogisen työn johtaminen on varhaiskasvatuksen esimiesten ydintyötä. Jos aikaa tälle ei löydy, miten ihmeessä työnantaja turvaa historiallisen uudistuksen siirtämisen käytäntöön, työmarkkina-asiamies ­Timo ­Mäki OAJ:stä päivittelee.

Päiväkodeissa pitäisi parhaillaan viimeistellä varhaiskasvatussuunnitelmia viime syksynä julkaistujen varhaiskasvatussuunnitelmien perusteiden ­mukaisesti. ­Perusteet pohjaavat vuonna­ 2015 voimaan tulleeseen ­varhaiskasvatuslakiin.

OAJ toivoo, että uunituore kysely avittaisi varhaiskasvatuksen johtamisen kehittämistä sekä kunnissa että yksityisissä­ päiväkodeissa. OAJ julkaisee kyselyn tulokset kesälomien ­jälkeen.