Minna Mäkisen mielestä siunaustilaisuuteen osallistuminen oli lapsille yhteinen empaattisuuden ja ihmisen kunnioittamisen tunnekoulu. Oppilaita ihmetytti vainajan yksinäisyys, ja aiheesta keskustellaan vielä luokassa.

Juuri nyt

Viitosluokkalaiset saattoväkenä

Minna Mäkinen osallistui luokkansa kanssa yksinäisen vainajan siunaustilaisuuteen.

Maija-Liisa Ahonen teksti / Riikka Hurri kuva / Opettaja 10/2017

Pienen kappelin ovi avautuu. Penkit ovat tyhjät, alttarin edessä on tuhkauurna ja sen takana­ puisessa ristikehikossa hiekkaa hautaan ­siunaamista varten.

Saattoväeksi tulevat Pyhäselän seurakunnan pastorin Kaisa Puustisen lisäksi vain Joensuun steinerkoulun luokanopettaja Minna Mäkinen ja hänen kaikki seitsemän viidesluokkalaistaan.

Minna tuli luokkansa kanssa yksinäisen vainajan siunaustilaisuuteen pastorin kutsusta. Tilaisuus pidettiin luterilaisen kirkon Ristikappelissa.

– Lapset halusivat osallistua ja saivat vanhemmiltaan luvan.

Uskonnontunnilla oli sattumalta puhuttu hiljattain kuolemasta.

– Samoin viitosten historiantunneilla, kun käsittelimme keskiaikaa ja katolista kirkkoa. Eri uskontojen hautaustavat ovat olleet esillä aiemmin.

Virsiä harjoiteltiin koulussa, ja opettaja antoi pukeutumis- ja käytösneuvoja: siistit vaatteet, jännittää ei tarvitse eikä pelätä, että alkaa naurattaa.

Porukka pyöräili toukokuisessa auringonpaisteessa kappelille ja sai pastorin viime neuvot.

Tilaisuus sujui kaavan mukaan, rauhallisesti. Oppilaat tapailivat virsiä ja rukousta.

– Pappi sanoi heille kauniisti, että onneksi te olette mukana saattamassa tätä ihmistä. Lapset tunsivat olevansa tärkeitä.

Jälkeenpäin joukko jutteli papin kanssa hautausmaalla ja kuunteli sielunkellojen soiton.

Minnan mielestä tilaisuus oli oppilaille ­hieno kokemus. Hän uskoo, että moni opettaja tarttuisi vastaavanlaiseen kutsuun.

– Mutta ei siunaustilaisuus ole mikään opetussuunnitelma-asia. En myöskään kutistaisi hautajaisia minkään määritelmän alle. Siunaustilaisuus on arvokas, ainutkertainen tapahtuma. Siihen osallistumiseen täytyy olla aito halu.