Olli-Pekka Heinonen tukee työssään heitä, jotka voivat mahdollistaa sen, että jokainen suomalainen voi kehittyä omaan täyteen potentiaaliinsa.

koulukelauksia

Välittäminen vahvistaa

Koulun pitäisi tarjota siivet, jotta jokainen voi kasvaa uteliaaksi, luovaksi ja empaattiseksi, näkee Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen.

Eija Kallioniemi teksti, Niclas Mäkelä kuva / Opettaja 10/2017

”Silloin Paavo polvistuen lausui: ­vaikka koettaa, eipä hylkää Herra…”

Enempää sanoja Olli-Pekka Heinonen ei enää muista, mutta sitäkin vahvemmin tilanteen ja tunteen: kansakoulun ensimmäisellä luokalla oli opeteltava ulkoa Saarijärven Paavon värssyt.

– Opettelimme niitä lausuntaesitykseksi joulujuhlaan.

Olli-Pekka kävi koulua Eurajoella. Koulumaailma oli valmiiksi tuttua; isä oli opettaja, ja perhe oli asunut kyläkoululla.

Koulupoika Olli-Pekka oli ujo, kuuliainen ja kova jännittämään.

– Otin koulun tosissani. Minulle oli tärkeää, että koulu meni hyvin ja asiat oikein. Jännitys tuli siitä, että osaanko varmasti.

Kyllä Olli-Pekka osasi.

– Paransin todistusta joka vuosi. Huonoin keskiarvoni oli kahdeksan ensimmäisellä luokalla.

Opettajista Olli-Pekan mieleen jäivät ne, jotka näkivät yläasteella oppilaat ihmisinä ja laittoivat persoonansa peliin. Erkki Pertola ja Antti Kylänpää olivat juuri sellaisia.

 

– He olivat kiinnostuneita siitä, miten pärjäämme elämässä.

Pertola opetti biologiaa ja maantiedettä sekä toimi rehtorinakin.

– Hän jäi vahvasti mieleeni kyvyllään innostaa. Pertolan opettajapariskunta kuoli traagisesti auto-onnettomuudessa matkalla kouluun.

Kylänpää opetti psykologiaa, historiaa ja yhteiskuntaoppia.

– Hän oli kulttuuripersoona, joka saattoi väliin laulaa jonkin laulun. Hän antoi ohjeita elämää varten, Heinonen kuvailee.

Tulevaisuudenkin koulussa oppimisesta pitäisi Olli-Pekan mielestä huokua välittämisen henki. Opetushallituksen pääjohtaja pitää ”tosi, tosi” tärkeänä oppimisen motivointia ja uteliaisuuden synnyttämistä. Uteliaisuus ja uuden oppiminen ovat erityisen oleellisia selviytymiskeinoja nuorille sukupolville epävarmassa tulevaisuudessa – samoin ovat luovuus ja empatia.

– Ne kaikki liittyvät myös kysymykseen, pystytäänkö koulussa keskittymään. Jos et kykene keskittymään, et kykene oppimaan etkä olemaan empaattinen, koska et kykene asettumaan toisen ihmisen asemaan, Olli-Pekka Heinonen uskoo.

Kuka?

  • Olli-Pekka Heinonen on toiminut Opetushallituksen pääjohtajana vuoden 2017 alusta. Aiem­min hän on työskennellyt kokoo­muksen kansanedustajana ja ministerinä, Ylen johtajana sekä pääministerin valtiosihteerinä.
  • Jos Olli-Pekka lähtisi nyt opiskelemaan, hän hakeutuisi aivotutkimuksen ja kompleksisuustieteiden äärelle.
  • Pääjohtaja on trumpetisti. Hän myös esiintyy silloin tällöin.