Martin Widmark inledde sitt Finlandsbesök i finska lågstadieskolan i Nordsjö, Helsingfors, där närmare 80 barn i årskurserna 1-4 valt att komma och lyssna på honom. -Jag älskar att skriva för 8-9 åringar. Det är en gyllene ålder och jag vet själv hur stark läsupplevelsen kan vara då.

kultur och sommar

Böcker är njutning

Vi börjar förstå det. Det är nyttigt att läsa högt för barn, det är nyttigt att barn läser och det är nyttigt att läsa själv. Nu ska vi lära barn att njuta av böckerna, säger barnboksförfattaren Martin Widmark.

Lina Laurent text / Veikko Somerpuro foto / Opettaja 8/2017

Vet ni hur man fångar en bläckfisk på havets botten?

Martin Widmark tittar ut i gymnastiksalen i finska lågstadie­skolan i Nordsjö, Helsingfors, där över 70 barn i årskurserna 1–4 sitter med blicken stadigt fäst mot honom. Några av barnen har böcker i famnen, i serien Lassemajas detektivbyrå, andra kramar små papperslappar. De hoppas på en autograf efter att tillställningen tagit slut.

Barnen skakar på huvudet.

– Du behöver åtta puckar. Dyk ner till bottnen, plocka fram din ishockeyklubba och skjut den första pucken mot bläckfisken.

Med en snabb rörelse visar Martin hur bläckfisken fångar pucken.

– Skjut den andra pucken, den tredje ... till sist har bläckfisken fångat alla puckar men trasslat in sig i sina egna armar.

Barnen skrattar.

Strax innan har de fått höra hur det gick till när Martin blev författare. Allt började med att hans fyraåriga son på vägen till dagis frågade hur man fångar en tiger. Det blev en fängslande berättelse som till slut blev boken Att fånga en tiger (2000).

När Martin gav ut sin första bok var han vuxenlärare på en folkhögskola och undervisade bland annat samhällskunskap och svenska för invandrare. Innan det hade han jobbat tio år som mellanstadielärare i årskurserna 4–6 i stadsdelen Rinkeby i Stockholm.

Under åren som följde skrev han mer och mer samtidigt som han jobbade heltid som lärare.

– Det var en intensiv period. Sedan började mina böcker sälja så bra att jag såg att det fanns en möjlighet att försörja sig. Då vågade jag släppa sargen och ge mig ut på hal is.

Även om det i dag gått över tio år sedan Martin senast jobbat som lärare är kontakten till skolvärlden tät. Han gör regelbundna skolbesök, föreläser för lärare, elever och föräldrar och har initierat flera satsningar med syftet att öka barns läsförståelse och intresse för böcker. Det mest kända projektet är En läsande klass som bland annat gett ut en studieplan med prak­tiska råd för läsundervisning.

Just nu är Widmark djupt engagerad i ett annat projekt – Förskolebiblioteket. Målet är att inom två år få ut ett litet bibliotek till alla förskolor i Sverige, alltså daghem.

– Det handlar om att skapa bokälskare. ­Innan barnen lärt sig läsa i skolan ska de veta vad läsning är för något. Annars kommer de ut till ett enormt hav av berättelser och böcker utan att kunna orientera sig.

Både i Finland och Sverige har många ­oroliga röster höjts för barns läsförståelse. ­I Sverige nådde debatten en ny nivå efter Pisa-resultaten 2012 då svenska barns läsförståelse sjunkit dramatiskt jämfört med 2009. Efter det har mycket skett och Martin tror att olika satsningar gett resultat. Han hänvisar bland annat till regeringens satsning Läslyftet där lärare och förskollärare fortbildas i språk-, läs- och skrivdidaktik.

Har argumenten för varför det är bra att läsa förändrats?

– Ja lite grann. Vi har i några år pratat om nyttan med läsning men nu känner jag att många börjat prata allt mer om njutningen. Det är ett vinnande koncept.

Martin säger att han aldrig blivit den författare han är i dag om han inte hade varit lärare. En vanlig kompetens hos lärare, vilken också präglat hans eget skrivande, är förmågan att hantera 25 individer samtidigt som man för en lektion framåt.

– Att se många personers individuella särdrag är något jag tagit med mig som författare. Till exempel när jag med små variationer mejslar fram en karaktär.

Också i böckernas språk syns Martins lärartänk. Han vill att alla läsare ska hänga med till nästa kapitel, inte bara de som förstått första gången han berättat något.

För att hjälpa barnen fram till målet, stunden då boken är läst och man kan slå ihop pärmarna, använder sig Martin av olika knep. Han skriver korta kapitel, illustrationer hjälper läsaren att minnas vilka huvudpersonerna är, ledtrådar och annan fakta upprepas med jämna mellanrum och senast i slutet av varje kapitel händer något extra spännande som får läsaren att vilja läsa vidare.

När Martin träffar lärare tipsar han gärna om skrivövningar och olika sätt att diskutera läsning och böcker. Samtalet om texten har en viktig roll.

– Då utvecklas språket och man får snabbt koll på vilka barn som inte förstår vilka ord.

Ett annat tema Martin gärna lyfter fram är val av böcker.

– Unga som nyss lärt sig läsa är enormt känsliga för vilken bok man ger dem, en för svår eller barnslig bok kan knäcka deras läsprojekt.

Martin påpekar att få lärare är experter på nutida barnlitteratur. Därför är samarbetet med bibliotekarier extremt viktigt. I övrigt rekommenderar Martin att vuxna inte ska blanda sig alltför mycket i vad barn läser. Visst, vuxna kan komma med lästips men de får inte lägga sina egna värderingar i barnens läsning.

– När man läser kliver man in i ett eget privat rum där man inte vill bli störd. Man vill umgås med sina berättelser och huvudpersoner och själv bestämma vem man bjuder in.

Martins besök i Nordsjö börjar nå mot sitt slut. Barnen har fått ställa frågor, de flesta har handlat om Lasse och Maja. Martin har svarat och bland annat förklarat varför han valt en pojke och en flicka som huvudpersoner.

– Jag tror inte det finns några skillnader mellan pojkar och flickor i er ålder. Alla skillnader som finns beror på att vuxna förhåller sig olika till pojkar och flickor, har han sagt och tittat barnen i ögonen.

Till sist är det dags för autografer. Martins­ finska förlag är på plats och delar ut kort med pärmen från Fängelsemysteriet. De små ­papperslapparna läggs i fickorna, de behövs ­inte längre. När Martin signerar korten tittar han på varje barn och säger hej eller tack. Han ­är deras författare och han vill att barnen ska känna det.


Kolla in Martins sommartips på OAJ:s Facebook-sida.

Martin Widmark

  • Svensk författare och lärare.
  • Född: 1961.
  • Familj: Hustru och två vuxna barn, 18 och 22 år.
  • Läste som barn: Mycket, särskilt deckare, serietidningar och seriemagasin, bland annat Tintin.
  • Har skrivit: Över 100 barn- och ungdomsböcker och läromedel. Hans böcker har sålt i över åtta miljoner exemplar.
  • Kända bokserier: Lasse­majas detektivbyrå, Nelly Rapp, vikingapojken Halvdan, Tyko Flores äventyr med flera.
  • Jobbar för: Barns läsglädje. Har bland annat startat projekten En läsande klass och Förskole­biblioteket.