Matikantunnilla rantakuntoon

Lasse Eronen pelasti oppilaansa tuolin vankeudesta. Pallolla pomppien matematiikka liikuttaa.

Päivi Spåre teksti / Harri Mäenpää kuva / Opettaja 15-16/2014
Pistarit

 

Matematiikka on totista puurtamista, eritoten vaikeiden ongelmien ratkaiseminen.

Matemaatikkojen mielestä matematiikka on riittävän vaikeiden ongelmien ratkaisuissaan totisen ja puurtamisen täydellinen vastakohta.

Kunnon tuoli pitää oppilaan ryhdissä ja aloillaan. Oppilas pystyy keskittymään tehtäviin.

Ryhdissä kyllä, jos ergonomia on kohdallaan. Standardituoli pitää aloillaan kuten jalkapuu varkaan. Itselläni todellinen ongelmanratkaisu vaatii ajoittain kävelyä ja yksinpuhelua. Tiimissä toimien se näyttääkin normaalilta.

Luokkasi on tuoliton. Kun oppilaat istuvat palloilla tai seisovat, velmuilla veijareilla opiskelu riistäytyy pomppimiseksi.

Kun aikaisemmin istumisen määrä tuli velmuilla täyteen, pienimpiä heistä löytyi majasta pulpetin alta ja isompien kanssa pelattiin kirkonrottaa käytävällä. Nykyisin yritämme luvan kanssa kohti kattoa tai siirrymme seisoskelemaan. Väitän, että luokka on nykyisin rauhallisempi.

Teet väitöstä oppilaskeskeisen matematiikan opettamisen kehittämisestä. Niin tutkimustyön kuin opiskelunkin perusvaatimus on hyvät istumalihakset.

Hyviä istumalihaksia – sekä selän ja vatsan tukilihaksia – tarvitaan elämän kaikilla osa-alueilla. Ajatus siitä, että matematiikkaa opiskelemalla voi päästä rantakuntoon, tuntuu jopa riemastuttavalta. Olisikohan tämä se win–win-tilanne?

Luokkahuone on paras paikka oppia.

Pallot ovat vain osa oppimisympäristön kehittämistä. Teimme kollegani Kimmo Kotron kanssa oppilaiden puhelimissa toimivan oppituntinavigaattorin, Hei Joen. Sen avulla ei enää pompita paikoillaan, vaan opiskellaan kevätlaitumilla liikkuen eli antiikin opetusmallia modernisoiden.

 

Lasse Eronen

  • Matematiikan lehtori Itä-Suomen yliopiston Joensuun normaalikoulussa.
  • Opettaa lukiolaisia, yläkoululaisia ja vähän myös alakoululaisia.
  • Tekee väitöstutkimusta nimeltä Quasi-systematic minimalism within socio-constructivist learning of mathematics.